מסכת יומא

מסכת יומא היא המסכת החמישית בסדר מועד במשנה. עיקרה בעבודת יום הכיפורים, היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי. המילה "יומא" בארמית פירושה "היום", מתייחסת ליום הכיפורים. המסכת מתארת בפירוט את עבודת הכהן הגדול, הלכות התפילות, התענית והכפרה של יום הכיפורים, כמו גם את האירועים המרכזיים ביום זה.

סדר מועד הוא הסדר השני מששת סדרי משנה ומכיל מסכתות העוסקות בזמני המועדים בלוח השנה היהודי, חגים ושבתות. הסדר מתמקד בהלכות הקשורות לשבת, חגים, צום, וחול המועד, כמו גם במצוות והנהגות הנוגעות לזמנים קדושים אלו. לימוד משנה יומי מסדר מועד מאפשר הבנה מעמיקה של אופן שמירת החגים וההלכות הקשורות אליהם, ומסייע ללומדים לקיים את המצוות בזמנים אלו בצורה נכונה ומדויקת.

מסכת יומא חלוקת המסכת

המסכת כוללת שמונה פרקים. כל פרק עוסק בנושא אחר הקשור ליום הכיפורים:

שבעת הימים לפני יום הכיפורים
הפרק הראשון עוסק בהכנות הכהן הגדול ליום הכיפורים. הוא מתבודד שבעה ימים כדי להתכונן לעבודת הקודש. מתוארים גם פרטי הטהרה וההכנות האישיות שנעשו עבורו.

קרבנות יום הכיפורים
הפרק השני מפרט את סדר הקרבת הקרבנות ביום הכיפורים. הכהן הגדול מקריב פרים, שעירים וכבשים, ושולח את השעיר לעזאזל – חלק חשוב בטקס הכפרה.

עבודת הכהן הגדול בקודש הקודשים
בפרק השלישי מתוארת כניסת הכהן הגדול לקודש הקודשים, שם הוא מקטיר קטורת ומתפלל על עם ישראל.

השעיר לעזאזל
הפרק הרביעי עוסק בשליחת השעיר לעזאזל למדבר. זהו סמל לכפרת עוונות העם.

דיני הטהרה והכפרה
הפרק החמישי דן בשאלות הלכתיות הקשורות לטהרה של הכהן הגדול והעם במהלך היום.

בגדי הכהן הגדול
בפרק זה מתוארות בגדי הכהן הגדול ביום הכיפורים. הוא לובש שמונה בגדים מיוחדים.

דיני התענית והסיגופים
בפרק השביעי מפורטות ההלכות הקשורות לצום ולהימנעות מחמישה דברים: אכילה, שתייה, רחצה, סיכה ותשמיש המיטה.

תשובה וכפרה
הפרק האחרון עוסק במשמעות הרוחנית של הכפרה. הוא מדגיש את התשובה כדרך המרכזית לקבלת כפרה.

עבודת הכהן הגדול

הכהן הגדול מבצע את העבודה המרכזית ביום הכיפורים. הוא נכנס לקודש הקודשים, מקטיר קטורת, ומביא דם קרבנות כדי לכפר על עוונות העם. אחד החלקים הייחודיים בטקס הוא השעיר לעזאזל, אשר נשלח למדבר כסמל לכפרה על עוונות עם ישראל.

בנוסף, מסכת יומא עוסקת בנושא השעיר לעזאזל – טקס שבו היה נבחר שעיר (תיש) המיועד "לעזאזל", אשר היה משולח למדבר, ומשם היה נופל מגובה רב, כסמל לכפרת עוונות העם.

יום הכיפורים לאחר חורבן הבית

לאחר חורבן בית המקדש השני, עבודת הקרבנות הופסקה. כיום, הלכות התענית, התפילה והתשובה מהוות את עיקר הכפרה. המסכת מלמדת על השינוי המרכזי: מעבר מהקרבת קרבנות לתשובה פנימית ולתפילה.

חשיבות התשובה והתפילה

יום הכיפורים איננו רק יום של טקסים, אלא יום של תיקון פנימי. תשובה אמיתית, הכוללת חרטה כנה, היא המפתח לקבלת כפרה. התפילות ביום זה מיוחדות, ובמרכזן תפילת נעילה המסמלת את סיום היום ואת ההזדמנות האחרונה לבקש כפרה.

מסכת יומא חיבור הפיזי והרוחני הדרך לסליחה

המסכת מלמדת על עבודת הכהן הגדול, הקרבנות והמשמעות הרוחנית של יום הכיפורים. היא מחברת בין הכפרה הפיזית והרוחנית, ומנחה גם היום כיצד להגיע לכפרה דרך תשובה, תפילה וצום.

מסכת יומא הצטרפו ללימוד משנה יומית עם משניום

התחברו ללימוד משנה יומית והעמיקו בלימוד קבוע דרך אתר משניום. כמו כן, הצטרפו לערוץ היוטיוב של הרב ישי אבידן לקבלת שיעורים יומיים ומעמיקים על משנה.

טרם יצרתם תוכנית לימוד יומית? מוזמנים להצטרף, תוכלו להוריד את אפליקציית משניום בחינם ב-Google Play וב-App Store.

אין תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *